Een reactie plaatsen

Brouwen in de Achelse Kluis

Achel Trappist

Achel Trappist

Telkens ik door broeder Jules wordt uitgenodigd om een avondje mee in de brouwerij te beleven bekruipt mij een gevoel van gelukzaligheid. Mijn avondje begint met minstens één misdienst bij te wonen, gewoonlijk de Vespers om 17h30. Zo ook nu als ik op een kille winteravond arriveer aan de Achelse Kluis. Met een bijzondere missie deze keer: in het voorjaar heb ik twee dagen het klooster onveilig gemaakt om het dagelijkse leven van de broeders Trappisten in beeld te brengen … dat resulteerde in ongeveer 700 foto’s waarvan er krap 200 de kwaliteitscontrole passeerden … Vandaag mag ik deze foto’s voorstellen, op groot scherm, in de Mariazaal … mijn publiek zijn de broeders en de mensen die logeren in het gasthuis.  De fotoreeks boeit iedereen, de stilte is te snijden … van verdere plannen met deze soms unieke foto’s horen jullie nog wel !

Verse draft ... lekker !!!

Verse draft ... lekker !!!

En dan gaat het steevast naar de brouwerij waar free-lance brouwer Marc Knops al ijverig in de weer is met een heerlijk brouwsel … de draft komt net uit de filterkuip en ik kan niet weerstaan om hier eens van te proeven … als de koeien het lusten kan het niet slecht zijn …

Mini bottellijntje

Mini bottellijntje

Ik merk een paar veranderingen op in de brouwerij : het mini bottellijntje voor de 75cl flessen “Extra” is uitgebreid met een apparaat om kroonkurken op de flessen te kloppen … bij mijn vorig bezoek was dit nog keurig handwerk. Het verlicht in elk geval de “labora” van de broeders … De nieuwe lagertanks zijn ondertussen ook volledig benut.

Nieuwe lageringtanks

Nieuwe lageringtanks

Als afsluiter van de avond doen we nog een “quality control” van de “Extra” … broeder Jules keek ernaar en zag dat het goed was !

Broeder Jules keek ernaar ...

Broeder Jules keek ernaar ...

Tekst en foto’s : Danny Van Tricht

Geef een reactie

