2 reacties

De wereld van Bier in Vlaanderen

Maarten Hoyberghs is 19 jaar en 2de jaars student marketing aan het KHK Turnhout. Begonnen als een opdracht voor school blogt hij over “De Wereld van Bier in Vlaanderen” met een voorliefde voor TrappistBieren.

Maarten Hoyberghs :

In dit artikel zou ik graag willen vertellen hoe jongeren en studenten Trappist Beleven.  Iedereen weet wel dat een Trappist drinken altijd duurder is dan een gewoon “pintje”. Dit is vooral de voornaamste reden waarom kotstudenten minder snel een trappist gaan drinken aangezien ze een beperkt budget per week hebben. Alhoewel ik ook wil zeggen dat het ook voordelen heeft als kotstudent. Bijvoorbeeld in steden als Antwerpen, Gent en Leuven  zijn er vele biercafés te vinden waar je ontzettend veel verschillende bieren kan proeven. Jongeren die niet op kot zitten kunnen door de week al eens wat geld sparen om in het weekend een trappist te proeven. Na observatie heb ik wel gemerkt dat vele jongeren het ordinaire pintje toch nog wel prefereren. Hoe dit komt? Het is vooral het feit dat ze eigenlijk niet weten wat te verwachten van een Trappist, ze kennen de smaak niet zo goed. Door de hogere prijs dan een gewoon pintje bier en de onzekerheid over de “lekkerheid” doen jongeren kiezen voor een gewoon bier.

Mijn persoonlijke ervaring:  Op een gewone avond kan ik wel eens genieten van een speciaal biertje. Pas heb ik nog een blauwe Chimay gedronken waar ik heel erg van geschrokken was. Deze Trappist was echt geweldig lekker. Donderdagavond ga ik wel eens met mijn vrienden naar een café waar ze elke maand een ander speciaal bier aanbieden. Zelf probeer ik deze bieren bijna altijd, maar ik merk wel dat mijn vrienden ook rond de leeftijd van 19 sinds kort ook openstaan voor nieuwe bieren.

Hoe kunnen we Trappisten bij de jongeren populairder maken? Dit is vooral de vraag die door mijn hoofd gaat. Bij jongeren moet een Trappist het vooral van de mond aan mond reclame hebben. Leeftijdsgenoten die elkaar zeggen van deze Trappist moet je zeker eens proberen. Zo gaan ze sneller overgaan tot drinken. Ik ben in elk geval gewonnen voor een lekker TrappistBier !

Tekst & foto : Maarten Hoyberghs

Website : De Wereld van Bier in Vlaanderen

©2011 TrappistBier Beleven

 

 

2 reacties op “De wereld van Bier in Vlaanderen

  1. Maarten;

    dat is een serieuze stap in de juiste richting, maar onthou dit het is beter kwaliteit dan kwantiteit en je zal merken dan is er géén prijsverschil.
    Ik heb zelf een zoon van 20 die kotstudent is in Gent, zijn favoriete bier is de Chimay Tripel
    en zijn omgeving volgt hem al aardig met het degusteren van eens een ander (lees beter biertje) dan al die Pils. Trouwens het pilsverbruik zit nog steeds in een dalende trend
    en de andere bieren winnen aan belang !
    Doe zeker zo verder Maarten.

  2. Wel zeer grappig dat hij blogt over “De wereld van bier in Vlaanderen” en dan op de foto staat met een Waals bier. België kan toch mooi zijn in eenheid. 🙂

Geef een reactie

