6 reacties

150 jaar brouwerij Chimay

Door al de heisa rond Westvleteren en de Orval-schaarste zouden we bijna uit het oog verliezen dat de we dit jaar een jubilaris vieren : de brouwerij van Chimay bestaat namelijk 150 jaar. Het klooster wordt in 1850 gesticht door monniken van Westvleteren. Vanaf 1862 wordt er bier gebrouwen in de abdij, zij het voor eigen gebruik. Dat eerste bier is de voorloper van de Rode Chimay, de Première. Tijdens de tweede wereldoorlog wordt de bescheiden brouwerij volledig verwoest en na die wereldbrand besluiten de broeders om een nieuwe brouwerij op te bouwen met de nieuwst beschikbare technologie. Broeder Theodore ontwikkelt een nieuwe eigen giststam en in 1948 ziet de Blauwe Chimay het levenslicht. Eerst enkel als Kerstbier maar het succes ervan is zo groot dat het spoedig het ganse jaar door wordt gebrouwen. Het krijgt de naam “Grande Réserve” omdat dit een prima bier is om te bewaren, een “reserve” aan te leggen. Tenslotte in 1966 wordt de Witte Chimay (Triple) aan het gamma toegevoegd. In 1986 viert het prinsdom Chimay zijn 500ste verjaardag en voor die gelegenheid wordt de Triple op 75cl flessen gebotteld en krijgt de naam “Cinq Cents”. Chimay brouwt nog een 4de bier, de Chimay Doré, die enkel in de abdij en in de bijhorende l’Auberge de Poteaupré als “Speciale Poteaupré” geschonken wordt.

Chimay laat deze verjaardag natuurlijk niet zomaar passeren, er zullen dit jaar allerlei evenementen georganiseerd worden en er zijn speciale glazen en flessen met vermelding van de jubileum datum. Vanaf Pasen loopt er in de l’Auberge de Poteaupré een tentoonstelling met attributen uit 150 jaar brouwerijgeschiedenis. Er is ook een boek uitgegeven dat de uitgebreide geschiedenis van de brouwerij uit de doeken doet. Het boek “Naar de oorsprong van het Trappistenbier Chimay” is te koop in het Frans, Engels en Nederlands. Bestellen kan via de Webshop Chimay. En er gaan ook sterke geruchten de ronde dat er een feestbier zal gebrouwen worden, geruchten die voorlopig niet bevestigd worden door de brouwerij. Dat wordt nog even afwachten dus !

Foto’s : Bières de Chimay

©2012 TrappistBier Beleven

6 reacties op “150 jaar brouwerij Chimay

  1. Great, ik ben een grote CHIMAY fan en ben zeer tevreden dat deze nogmaals in de picture zal komen. In West en Oost-Vlaanderen moet hij op veel te veel plaatsen nog steeds de duimen leggen t.o.v. de Westmalle. Al jàren probeer ik het evenwicht te bekomen zodat beide bieren evenveel kunnen verkopen “bij ons” want Chimay vedient dit ! 150 jaar dat gaan we hopelijk vieren met een ‘specialleke’ ? Ik kijk er alvast naar uit…
    Hype of niet ik ben en blijf een grote voorstander en verdediger van deze kwaliteitsvolle bieren die onze Trappisten allemaal zijn
    gelukkig bestaat er deze website die dan ook fantastisch werk levert !
    Danny alias Vader Abt doe zo verder !

  2. Hallo trappist vrienden,
    Mijn oog valt natuurlijk als verzamelaar op het prachtige glas van Chimay dat voor de 150 jarige verjaardag gemaakt werd. Ik veronderstel dat je deze in Chimay zelf gekocht hebt of niet ? Ik ga er in ieder geval op zoek naar.
    Mvg & hou ons op de hoogte over alle nieuwigheden,
    Guy alias Trappistman. B.L.E.S. lid.

  3. Weer een heel mooi artikel Danny.
    Ik was laatst op weekend in de Ardennen en in het pakket zat een kaasproeverij en een Chimay…lekker was dat

  4. Guy,

    Ik heb het glas zelf nog niet in mijn bezit … fotos komen van Chimay …

  5. één heerlijk Bier!!! Gelukkige verjaardag! Gisteren, voor de gelegenheid, heb ik
    van een Cinq Cents genoten met enkele kazen (Camembert de Normandie, Comtè, Neufcahatel: helaas, in Italie zijn de Trappistenkazen nog niet beschikbaar…). Ik zal onmiddelijk het boek bestellen. Gezondheid!

  6. Ook ik ben fan van Chimay (rood) en hoor net van mijn buurt Gall & Gall dat deze niet meer te koop is in Nederland… Dat zal toch niet waar zijn??!!

Geef een reactie

