Een reactie plaatsen

Tour des Trappistes Westvleteren-Westmalle

George Nelis heeft de nobele gedachte opgevat om zijn Tour des Trappistes te voet af te leggen. In regelmatige bijdragen vertelt hij zijn pelgrimstocht.

Tour des Trappistes deel 10 : van Westvleteren naar Westmalle

Zondag 4 september

Henk is vast vooruit gegaan, met de wagen, om deze in Laarne te stallen, waarna we elkaar in Destelbergen weer zullen ontmoeten.
En dus lopen Arno en ik getweeën over de nog natte straten door de Gentse zondagochtend leegte. Maar ? Hè ? Rijdt daar op het rondpunt Henk nu weer ? Heeft hij de foute afslag genomen of wilde hij ons gewoon nog even zien ? Het laatste waarschijnlijk, Henk kennende.
Achterin bij hem ligt mijn rugzak, om m’n gedienstige en herstellende onderdanen rust te geven. Herstellend, want Arno kwam om het lumineuze idee om met dunne sokken te gaan lopen, in plaats van mijn stoere dikke wandelsokken. En warempel (wat een lief woord is dit), het lijkt er op dat deze ingeving werkt, getuige m’n voeten die de herwonnen ruimte voelbaar en bijna hoorbaar verwelkomen. Bedoelen ze dat met jubeltenen ?
Plots ontwaar ik vanuit mijn ooghoeken iets schokkends ! Vanachter het beslagen glas beweegt er iemand. Hoewel, het zijn er meerdere ! En, allen ontkleed ! Langzaam draaien ze hun naakte lichamen in de rondte, zonder blikken of blozen trekken ze schaamteloos mijn aandacht. Mijn hulpeloze ogen worden onweerstaanbaar naar hen getrokken, en ondanks de weerstand die ik van binnen voel, laat ik mijn blik ongegeneerd over hun bloot gaan. M’n tong bevochtigt m’n lippen, en laag in m’n buik ontwaakt een oergevoel. Zal ik het doen ? Zal ik naar binnen gaan ? Nee. Ik doe het niet ! We hebben net ontbeten. Nù een kip van het spit, dat is wat vroeg.
Wij stappen met kuise gedachten verder en dwalen door het groot Begijnhof van St. Elisabeth, een stad binnen de stad, want buiten een kerk, een kapel en een infirmerie, staan hier bijna 100 sprookjesachtige huisjes, die gezamenlijk de sfeer van een vergane periode oproepen, alsof we terug in de tijd zijn beland. Alleen, waar al die honderden Begijnen nu uithangen ?
In het locale café van Destelbergen, inmiddels weer verenigd met Henk, prijkt op een groot uitgevallen biervilt de verheffende tekst : “Neem ik een man of nieuwe batterijen ?”. De keuze maakt eigenlijk niet uit, want beide kan je opladen.
De wandeldag vandaag, kort, prettig, voert ons langs een rozenkrans van destijds turfputten en nu meren en meertjes, verbonden door talrijke sloten. Het klaverblad van de hier kruisende snelwegen, met de vorm van Mickey Mouse, doorklieft dit mooie stiltegebied.
Bij jeugdherberg “De Valk” in Laarne, net buiten het centrum en niet ver van het gelijknamige stoere slot, nemen we afscheid van Arno. Zijn aanwezigheid was vanzelfsprekend, we konden genieten van zijn heerlijke en bij tijd en wijle ondeugende humor en zijn “dunne sokken”-ingeving was even briljant als simpel.
“De Valk” is verlaten, als ook de laatste afwasploeg weggaat. Laat in de middag zal de patron er weer zijn, net als een nationale wielerploeg, uit, jawel, Chili.
Een lasagne met spinazie en ricotta bij taveerne “De Wastobbe”, ooit een wasserij, stilt onze honger, een Moinette onze dorst. De menukaart van het naastgelegen “De Heksenketel” is veelbelovend. Voor vanavond.
In de lege bar van de jeugdherberg, we hebben onze intrek genomen in een simpele kamer, waarin een degelijk stapelbed, met een zweterige kunstplastic matrasovertrek, wijd ik me aan m’n dagboek, terwijl Henk buiten in de lomige zon in slaap dommelt. Als ik uit mijn verhaal en Henk uit zijn slaapje ontwaakt, drijven de stoomwolken inmiddels uit de doucheruimtes. “Dónde está mi jabón ?”, klinkt het, “Waar is mijn zeep ?”, maar dan in het Spaans. De wielerploeg heeft zijn kilometers gemaakt en zorgt voor zuidelijke levendigheid.
De schijnbare overdaad aan tijd werkt bedrieglijk. Als we aan de deur komen van “De Heksenketel” staat deze op punt van sluiten. Dat wordt dus een (punt)zak met frites, met stoofvlees.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Tekst & Foto’s : George Nelis

©2012 TrappistBier Beleven

Geef een reactie

