10 reacties

Geproefd door Geroen : Benno Stift Engelszell Trappist

Geroen Vansteenbrugge  offert zich op om voor TrappistBier Beleven alle Trappist variëteiten te proeven en eigenzinnig te beoordelen. Geroen is de bezieler van de Waregemse Bierfanaten en gastspreker op talrijke bieravonden (zie ook “Trappistenavond organiseren“).

Terwijl het ijzig koud aanvoelt buiten wou ik mij verwarmen met deze nieuwe buitenlandse Trappist uit  Stift-Engelszell. En eerlijk gezegd, het is bijzonder goed gelukt.

benno1Er werd véél van verwacht van deze Oostenrijkse “blonde”. (Hij is in werkelijkheid zelfs nog ietsje donkerder dan op mijn foto) Mijn bevinding: hij is goed, voor mij heeft het méér body dan die 6,9 % alc. vol. doet vermoeden.  Bijna helder koper, tot amber van kleur met een dichte romige, gebroken witte schuimkraag. Hij heeft een zoet mout aroma, tikkeltje kruiden, honing, en gedroogde abrikozen. Zachte carbonatie (koolzuurpareling). De smaak start zoet moutig (en honing), mout is mooi aanwezig (speciale toets), fruitige (Belgische ?)  gist, hopbitter, en een beetje kruiden op de achtergrond. Voelt warmer aan dan die 6,9 % alc. vol. De finish is droog en hopbitter, een aangenaam Trappistbier

benno2

De meningen van een aantal kenners zijn wat verdeeld,  zijn donkere broer heeft natuurlijk meer power aan boord, voor mij is de Benno toch geslaagd. Binnekort ook verkrijgbaar in de betere Belgische drankenhandels  !

Tekst & foto’s : Geroen Vansteenbrugge

©2013 TrappistBier Beleven


10 reacties op “Geproefd door Geroen : Benno Stift Engelszell Trappist

  1. Arme Geroen, wat een opoffering… Blij te horen dat er in Oostenrijk toch ook lekker bier wordt gebrouwen;🙂

  2. na de teleurstelling van zijn donkere broer Gregorius ga ik deze keer zelfs niet de moeite doen om dit bier te proeven, lang leve België als het op bier aankomt….

  3. Ikzelf had het geluk om deze ‘Benno’ een paar weken geleden te proeven. En ik vond het best een lekker biertje. Zoals geroen zegt: geslaagd, dus. In tegenstelling tot de donkere ‘Gregorius’ vind ik de ‘Benno’ veel toegankelijker.

  4. ”Binnekort ook verkrijgbaar in de betere Belgische drankenhandels !”

    Waar mogen deze drankenhandels dan zitten ?

  5. Stefano,
    ik had een mailbericht moeten vragen op dit onderwerp.
    Betere drankenhandels zijn: Geers, Oostakker / Willems, Grobbendonk / Rotsaert, Zedelgem / Marlou, Zonhoven / ABS Drinks, Winksele / Bierhalle Deconinck, Vichte.
    Dat is momenteel de top in Bierland. Even googelen voor adressen en openingsuren.
    Véél succes en sorry voor het zéér laten antwoord.
    Geroen.

  6. Ze worden in Nederland voor een veel te hoge prijs aangeboden. Als de prijs lager was geweest had ik er vast wel 1 gedegusteerd. Ik vind de reacties van anderen dan ook zeer wisselend. Ik heb dan ook geen flauw idee wat ik moet verwachten en of ik het er voor wil betalen.

  7. @ Mark van de Pol: Het valt te bekijken wat je verstaat onder “een veel te hoge prijs”:
    in de drankenhandel betaal je tussen 3,20 en 3,80 euro in België.
    Iedereen moet eraan verdienen en de transportkosten zijn zwaar.
    In de Horeca varieert dat van 8,00 tot 11,00 per flesje.
    Het is de prijs waard als de consument dat wil betalen…

  8. […] daarna kreeg Stift Engelszell het ATP logo als 8ste Trappist ter wereld. Begin 2013 werd de blonde Benno (6,9%)  voorgesteld. Er zitten dus nu twee authentieke bieren in hun gamma. Beide bieren zijn […]

  9. ik heb nu zelf ook eens kunnen proeven en zeker het proeven waard vind ik maar zou
    me wel aansluiten in het kampen van de personen die de prijs wat te duur vinden (3 euro en 19 cent) .het is dus een trappist voor de liefhebber maar vind wel dat elke liefhebber deze zeker eens moet proeven je zal zeker niet het gevoel hebben dat je je geld hebt verbrod.

Geef een reactie

