Een reactie plaatsen

Tour des Trappistes Westvleteren-Westmalle deel 9

George Nelis heeft de nobele gedachte opgevat om zijn Tour des Trappistes te voet af te leggen. In regelmatige bijdragen vertelt hij zijn pelgrimstocht.

Tour des Trappistes deel 9 : van Westvleteren naar Westmalle

Dinsdag 6 september

Het ontbijt, op een trolley onze area binnen gereden, is aangenaam en luxe, met warme croissants, gekoelde jus d’orange en, het is dinsdag tenslotte, voor eenieder een gekookt ei. De stijl en klasse van dit ontbijt sluit goed aan bij de kwaliteit van onze kamer, waar de kunst met smaak tentoongesteld is. We nemen afscheid van dit prettige en gastvrije koppel en volgen de Schelde en het kanaal de Dender tot we weer bij de GR aanhaken. Even verderop stappen we over op de GR 5A en lopen prompt fout. Maar net als bij de vorige keren, word ik door een combinatie van de gedachte “Als ik nu een wit-rood teken zie, zou me dit niet verbazen” en het feit dat we met meerderen lopen meegetrokken, achter een fabriek langs, tot we stevig uit te route in St. Gilles aankomen. Het gevoel van lichte teleurstelling, over mezelf wel te verstaan, en “Joh, laat toch zitten” strijden om voorrang. Bij Dendermonde CS nemen we koffie en, afscheid van Henk. Verder meelopen zou voor hem een ongewenste en langdurige relatie met het Belgische openbaar vervoer opleveren, met liefde van een kant. Ook zijn aanwezigheid vond ik als vanouds. Hartelijk, humor, Henk.

Dendermonde, gelegen aan de samenvloeiing van de Dender en de Schelde, was een belangrijk handelscentrum en kent nu elke 10 jaar de zogenaamde Ommegang, waarbij het ros Beiaard, een reusachtig houten paard, wordt bereden door de vier Heemskinderen en aldus het middelpunt van de feeststoet vormt. Broer Wim en ik vormen nu de, wat ingetogener, stoet, als we door de winkelstraten lopen, om bij de Schelde weer bij de GR aan te haken. Water staat weer centraal vandaag, want als we na enkele kilometers met de Schelde aan onze linker zijde, bij het lieve dorpje Vlassenbroek de gelijknamige polders induiken, voelen we af en toe wat nattigheid. Al was het maar omdat we rakelings brouwerij Vicaris schampen…

De polder is mooi, de populieren ruisen ons hartelijk toe, de paden zijn zompig glad, het gras fris nat en een enkele reiger zoekt met onhandige vleugelslagen een goed heenkomen. In Baasrode vinden we een bakker, die met engelengeduld ons beider stokbroden belegd. Geen enkele gehaaste blik, ook niet bij de klanten na ons. Ik waardeer dit enorm, maar toch verbaas ik me hier over. Wat zegt dat nu over mij ? Met een voetveer dwarsen we de Schelde, en volgen de rivier nu weer in noordelijke richting, steken de polder door en komen wederom als een soort zwaan, kleef aan, het slingerende water weer tegen, die we, het ritme moge inmiddels duidelijk zijn, met een voetveer oversteken. Via Mariekerke, gekend om zijn paling, lopen we naar St. Amands. Wim voelt zijn voeten, ik voel met hem mee.

Als we bij ons slaapadres aankloppen, moet onze kamer nog gekuist worden. Net als onze lijven, en het wonder van het warme water voltrekt zich nog eens. Zou het alleen de warmte zijn, of zorgt het water ook op een andere manier voor dat onovertroffen hernieuwde gevoel van kracht ? De heer des huizes vertelt respectvol over hun gasten, geeft ons een welkom gevoel en geeft als tip om bij Den Amandus te gaan eten. En aldus stappen we goedgemutst en in onze blouses, naar deze chique gelegenheid. Hmm, carpaccio met St. Jacobsvruchten. Heerlijke paling en een tweede portie lasagne voor Wim. En als toetje een donkerzoete Gouden Carolus. De regen loopt inmiddels bijna rechtlijnig over de ruiten naar beneden. Dan bel ik Ma : het doet me goed haar rustige stem te horen. Zo zeker, zo vol vertrouwen. Het gaat redelijk goed met Pa, zijn gewichtsverlies is gestopt en hij komt zowaar weer wat aan. De positieve insteek van m’n moeder raakt me diep. M’n tranen zijn een blijk van waardering.

Als we voldaan en tevreden terug lopen, ik op m’n slippers, is het, voor even, gestopt met regenen. Mijn dank.

Tekst & Foto’s : George Nelis

©2012 TrappistBier Beleven

Geef een reactie

