Een reactie plaatsen

TrappistBier met gaatjes : Size matters !

Yannick de Cocqueau gaat in deze rubriek op zoek naar het perfecte huwelijk tussen kaas en Trappist bier. Yannick is bierliefhebber pur sang met een uitgesproken liefde voor kazen. Als welgewaardeerd medewerker/organisator van het Zythos festival volgt hij het reilen en zeilen binnen de bierwereld.

Wie hier nu ‘vuile’ praat verwacht kan maar best meteen van site veranderen, we zitten hier op een site gewijd aan de trappisten en dus uiteraard enkel met ‘vrome’ praat. En als ik het over ‘size’ heb, heb ik het vanzelfsprekend over kaas.

P1030343Veel belovend en nog maar net op de markt. Die kaas moest ik gewoon proberen, maar waar krijg je die ‘à la Chimay Bleue‘ in godsnaam vast …! Een paar geselecteerde kaashandelaars dat ze zeggen, maar die blijken dan toch wel vooral in de streek van Chimay zelf te zitten. Mijn vraag via de website blijft onbeantwoord en ik begin al te vrezen dat een pelgrimstocht naar Baileux het enige is wat me nog overschiet om mijn nieuwsgierigheid te kunnen bevredigen. Damn!

Gelukkig heb ik recht op mijn ‘deus ex machina’ in dit verhaal. Mijn ‘manna’ komt dan wel niet rechtstreeks uit de hemel, maar wel van de ‘Countryside’,  de beurs op Flanders Expo waar de kaasmakers van Chimay hun nieuwigheid aan het publiek voorstellen. Zo krijg ik dus zelfs een stuk van een bol van 2kg te pakken en dat is niet onbelangrijk.

De kaas ‘à la Chimay Bleue‘ is de klassieke Chimay waarbij de korst na het pekelen met Chimay Bleue gewassen wordt. Bij de grote bollen van 2kg zal dit drie maal herhaald worden tijdens de rijping van 3,5 weken terwijl de bolletjes van 275g slechts één maal van de pleziertjes van een bierdouche mogen genieten. De kleine bollen rijpen ook een weekje minder lang en gaan na het stremmen ook meteen de pers in zonder eerst een tijdje in lekbakken tot rust te mogen komen. Zou je je zelf ook niet beter voelen na de gelegenheid te hebben gekregen om even uit te zweten (in een lekbak) en dan nog eens een driedubbele massage met Chimay Grande Réserve te hebben gekregen? Ga dus voor de ‘grote’ als je er de kans toe krijgt ook al is de kleine zeker niet slecht (maar ‘second best’ dus).

A la Bleue 1

Het wassen van de kaas met het kroonjuweeltje van de trappistbrouwerij wordt natuurlijk niet zomaar voor de show gedaan! Het moet een meerwaarde geven of dit zou gewoon verspilling zijn van heerlijk gerstenat (en zondigen doen ze nu eenmaal niet graag bij de paters). De kaas gaat er met zo’n paar wasbeurten enkel op voorruit. De smaak wordt intenser en complexer. De rijke bieraroma’s sijpelen langzaam de kaas binnen en geven hem zijn eigenheid. De korst zal vooral gistige en licht bittere aroma’s bewaren, terwijl de zachte moutaroma’s hun weg verder zetten richting de kern om de zuivel extra fruitigheid mee te geven. Duidelijk een van de krachtigste en meest complexe kazen in het Chimay-gamma.

A la Bleue 2

rochefort6De logische begeleider bij de kaas zou natuurlijk de Chimay Grande Reserve zelf zijn en die past uiteraard niet slecht. Het evenwicht tussen gistige, pittige smaken en de fruitige, zachte smaken van mout en room ligt in de kaas toch net iets anders dan in het bier waarmee hij gewassen werd. Bij zo’n kaas mag het bier wat mij betreft een tikkeltje ‘droger’ zijn. De Rochefort 6 vind ik dan ook een net iets betere partner. De lichtste van bij Rochefort heeft met toch nog een slordige 7,5 % vol. alc. voldoend body om de ‘strijd’ met de kaas aan te gaan. De grote meerwaarde van de 6 is dat het toch wat frisser is dan de Chimay Blauw en verrassend goed doordrinkbaar. Dit komt de combinatie tussen bier en kaas in mijn ogen enkel maar ten goede. Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind dat je bij stevige kazen doorgaans toch baat hebt bij een biertje dat zich vrij goed laat drinken. Beide producten hebben heel wat raakvlakken en zijn op zijn minst ‘karaktervol’ te noemen. Ze spelen beide vooral in op een goed evenwicht tussen kracht en finesse. In de Rochefort wist de brouwer perfect de zachte moutigheid, fruitigheid en licht zoetige karameltoetsen in harmonie te brengen met gistige toetsen en een verfijnde bitterheid die je vooral in de afdronk waarneemt. De kaasmeester is er eveneens wonderwel in geslaagd om zo’n evenwicht in zijn kaas te brengen. De aanzet is romig en heeft dezelfde zachte fruitigheid als de Rochefort. De gistige kant komt dan opzetten en vloeit verder in de nasmaak, waar het nog wordt aangevuld met een tikkeltje bitterheid. Twee smaakprofielen die gemaakt zijn om samen te reizen.

Zoals reeds meermaals aangehaald is ‘foodpairing’ een vrij persoonlijke aangelegenheid, maar je kunt het toch maar eens proberen, hè. De kleine ‘à la Bleue‘ heb ik ondertussen toch ook al in een paar supermarkten zien opduiken en dus kun je die alvast integreren in een kaasschotel. Een paar verschillende biertjes er bij en je kunt je zelf een mening vormen. Jullie zullen al begrepen hebben dat er bij mij geen (kerst)kalkoen zal sneuvelen. Bier en kaas is de ideale feestcombinatie ! Niemand heeft er werk aan en kan dus aan tafel mee genieten. En genieten is het, dat kan ik je verzekeren.

Santé, smakelijk en vooral heel prettige feesten!

Tekst  : Yannick de Cocqueau

Nu  tijdelijk 1 euro korting op alle Chimay kazen ! DOWNLOAD DE KORTINGSBON 

(Actie Zita.be)

©2013 TrappistBier Beleven

Geef een reactie

