Een reactie plaatsen

TrappistBier met gaatjes : Zundert bij Volle Maan

Yannick de Cocqueau gaat in deze rubriek op zoek naar het perfecte huwelijk tussen kaas en Trappist bier. Yannick is bierliefhebber pur sang met een uitgesproken liefde voor kazen. Als welgewaardeerd medewerker/organisator van het Zythos festival volgt hij het reilen en zeilen binnen de bierwereld.
Als je op zoek gaat naar een kaasje voor bij je bier, dan heb je toch best een ideetje van het smaakprofiel van je bier. Risico bestaat anders dat je ‘een beetje van alles’ moet nemen om toch zeker iets te hebben dat er min of meer bij zal passen. De hele maand overschotten kaas eten kan waarschijnlijk niet echt de bedoeling zijn (vermoed ik) en dus kan ietwat gerichter te werk gaan geen kwaad.

Voor de Zundert dacht ik al even inspiratie te gaan opdoen bij Geroen gezien hij die noch niet zo heel lang geleden voor Trappistbier Beleven had geproefd. Kruidig, karamel, hop, bitter, wat alcohol, … niet meteen eenduidig, maar ik krijg toch al een ideetje. Nog even een flesje kraken om de intensiteit van de smaak wat te kunnen inschatten en ik kan gaan shoppen. Ik zal me maar weer eens in de rayon van de geitenkaas begeven en er een niet te straffe proberen uit te zoeken. Het bier heeft wel wat body, maar nu ook weer niet in die mate dat het om het even welke kaas aan zou kunnen.

Een goed assortiment geitenkaas weet ik met alle zekerheid te zullen vinden bij Geitenboerderij De Volle Maan in Sint-Lievens-Houtem. Een bioboerderij met kaasmakerij en B&B waar bijna alles in gesloten circuit verloopt. Ze telen zelf de gewassen die als voeder voor de geiten dienen en ook de kruiden die in de kazen worden verwerkt komen van de eigen moestuin. Uiteraard wordt de biologische melk steeds dagvers tot diverse zuivelproducten verwerkt zonder enige behandeling te ondergaan. Een garantie voor heerlijke yoghurt en kaas.

De frisse, licht zure toetsen die je in verse kazen kunt terugvinden, zie ik minder bij het bier passen en dus laat ik ze links liggen. Mijn oog gaat naar de halfharde (of halfzachte, afhankelijk hoe je het bekijkt) kaas waarvan ik wat ‘natuur’ en ietwat van de versie met walnoten neem.

vollemaan

Het werkt! De zoete aanzet van het bier geeft net voldoende tegenwerking aan de pittige smaak van de kaas. Het is eigenlijk doorgaans zo dat geitenkaas (net als vele andere pittige kazen) best wat zoetigheid kan verdragen en er zelfs beter van wordt. Het feit dat het bier nadien wordt aangevuld met een licht kruidige en zacht bittere toets, sluit ook heel goed aan bij de structuur van de kaas. Geitenkaas komt vrij vettig en vol over maar heeft ook de neiging om redelijk ‘droog’ achter te blijven. Qua mondgevoel lopen beide dus vrij parallel van vol naar droger. Het ‘vette’ van de kaas zorgt voor een mooie onderbouw van het kruidige en hoppige in het bier en beide eindige samen in een wat strakker mondgevoel die je meteen goesting geeft in de volgende hap en slok. De versie met walnoten is wat mij betreft een iets mindere keuze, maar de samenloop van bitters uit hop en walnoten is wel interessant en was zeker het proberen waard.

zun001

Ik moet dus eigenlijk weer tot de vaststelling komen dat het misschien wel eens tijd wordt dat sommige Trappisten ook beginnen met geiten te houden in plaats van zich enkel op koeien te concentreren.

Tekst : Yannick de Cocqueau

©2014 TrappistBier Beleven

Geef een reactie

