Een reactie plaatsen

Recensie “Koken met La Trappe Trappist”. Pollux kookt de sterren van de hemel.

Bij het oppakken van dit boek valt het me meteen op: La Trappe in de bekende sierlijke letters tooit de cover, met als titel “Het beste van twee werelden”, “Koken met La Trappe Trappist” als ondertitel en een subtiel gefotografeerd, bijna transparant gerecht.

Het is mij duidelijk. Dit wordt een mooi boek. Om te lezen, om te kijken, om uit te koken. Om van te genieten.

Het boek opent met het innemende verhaal van Dom Bernardus, de huidige abt van de abdij O.L.V. van Koningshoeven. Hoe hij als jonge man naar het kloosterleven geroepen werd en hoe hij zijn levenswens in vervulling zag gaan. Maar ook over de uitdagingen die zijn bestaan met zich meebrengt, van het in stand houden van de tradities waarop het leven van een broeder gestoeld is tot de overheid die hier met administratieve eisen aan knaagt.

Tussendoor vergaap ik me aan foto’s van enkele gerechten, of beter gezegd, stillevens. De kleurrijke en met veel gevoel voor esthetiek gemaakte culinaire creaties komen uit de handen van Paul Pollux, meesterkok in zijn restaurant Aubergine, gevestigd in het Noord-Limburgse dorp Steyl. Zijn verhaal getuigt van gedrevenheid, de wil om met zijn bijzondere talenten, samen met zijn levensgezel May Swinkels, hun gasten het beste voor te zetten. Voor te tóveren, als ik nogmaals naar de gepresenteerde gerechten kijk, likkend over mijn lippen.

De gerechten zijn als in een perfect huwelijk samengaan van de werelden van Paul en de bieren van La Trappe, de laatste onlosmakelijk verbonden met de joviale Lodewijk Swinkels, de brouwmeester. Hij kreeg eind vorige eeuw de roerstok in handen, met als opdracht het pallet trappistenbieren uit te breiden. Hij introduceerde onder meer de Witte Trappist, La Trappe Isid’or en, het neusje van de zalm volgens kenners, Quadrupel Oak Aged.

De rode draad door de verhalen is de bevlogenheid, het innoverende vakmanschap, liefde voor het vak en toewijding. Met als resultaat inspirerende recepten voor oogverblindende gerechten.

Pollux is de helderste ster in het sterrenbeeld Tweelingen. De door Paul Pollux bereide spijzen en door Lodewijk Swinkels gebrouwen La Trappe bieren zijn in dit unieke boek onlosmakelijk met elkaar verbonden, als tweelingen.

Tekst: George Nelis. Foto’s: La Trappe