3 reacties

Westvleteren vernieuwt

Alle recente heisa rond de abdij van Westvleteren heeft gelukkig geen impact op de brouwerij. Wie Westvleteren van 5 jaar geleden vergelijkt met 2010 kan met eigen ogen de metamorfose zien. De nieuwe kloostergebouwen zijn ondertussen allemaal in de afwerkingsfase. De oude muur vooraan de abdij heeft plaatsgemaakt voor een fonkelnieuw, ditmaal wel goed gefundeerd exemplaar. Maar ook in de brouwerij wordt niet stilgezeten. Sinds 1990 beschikken ze natuurlijk al over de moderne brouwzaal maar de rest van de installatie had de evolutie niet meegevolgd. Vorig jaar was er al de installatie van de nieuwe afvullijn (zie ook artikel “Nieuwe bottellijn Westvleteren“). Anno 2010 wordt er fors geinvesteerd in de lagering.

De kelder is onderussen aangepast aan de strenge Vlaamse wetgeving, spijtig genoeg hebben de gevleugelde woorden “Sssst hier rijpt de trappist” boven de kelderdeur het onderspit moeten delven voor een laag expoxyverf.

Wel is er plaats gemaakt voor 3 nieuwe lageringstanks van 15.000 liter elk. Best indrukwekkend om tussen 45.000 liter Trappist te staan ! @2010 TrappistBier Beleven

3 reacties op “Westvleteren vernieuwt

  1. […] I didn’t see a mention of the report from Danny Van Tricht in September that the abbey had installed new lagering tanks. Gee, doesn’t that make you wonder just how much more beer Saint Sixtus might […]

  2. […] I didn’t see a mention of the report from Danny Van Tricht in September that the abbey had installed new lagering tanks. Gee, doesn’t that make you wonder just how much more beer Saint Sixtus might […]

  3. Ik vraag mij af of dit geen invloed op de smaak zal hebben… Als ik flesjes bekijk van voor en na de vernieuwing zie ik bij de flesjes van voor de vernieuwing actief gist rondzweven en in de nieuwe flesjes, die ik vorige week ging halen, zie ik helemaal niks.

Plaats een reactie