10 reacties

Degustatietip Westvleteren XII

Ik veronderstel dat iedere bierliefhebber die het echt wil nu wel een paar flesjes Westvleteren XII in huis heeft. Voor velen waarschijnlijk de eerste keer dat ze dit Trappistbier uit de Westhoek op de bierplank hebben. Het loont dan ook de moeite om zuinig om te springen met dit bier én het op de juiste manier te schenken. Vandaar enkele tips :

Tip 1 : De Westvleteren XII die nu in de Colruyt verkocht is, is nog vrij jong. Om de volle smaak van het bier te proeven zet je deze flesjes best nog even aan de kant (ik weet dat het moeilijk is !). Rechtopstaand bewaren op een donkere en koele plaats. Na ongeveer een jaar is de smaakevolutie volledig op gang gekomen. Kan je nog langer wachten, geen probleem, na ongeveer anderhalf tot twee jaar komt het bier tot zijn volle recht. Zelfs na 20 jaar rijping (zie artikel Proeverij extreem oude TrappistBieren) is een Westvleteren XII nog steeds een topper, zij het dan wel sterk geëvolueerd naar een porto-smaak.

Tip 2 : Als we dan toch gaan degusteren, schenk de Westvleteren XII dan niet te koud, ongeveer 10 à 12 graden is ideaal om de smaak tot zijn volle recht te laten komen. Hoe kouder het bier, hoe minder smaak.

Tip 3 : Gebruik steeds een droog en proper glas ! Giet het flesje voorzichtig leeg (zonder schudden en laten “klokken”). Op de bodem zit altijd een gistdepot (hergisting op de fles). Aan u of u dit al dan niet in uw bier wil. Proef zeker eerst zonder het gistdepot in uw glas alvorens de gist toe te voegen, de smaak zal verschillend zijn.

Tip 4 : Geniet van dit fantastische gerstenat. TrappistBier drink je niet, degusteer je !

©2011 TrappistBier Beleven

10 reacties op “Degustatietip Westvleteren XII

  1. Hoy Danny,

    Daar de Broeders van Westvleteren al van oktober 2010 bezig zijn met het extra
    meer brouwen van het bier dat in de bouwsteenboxen zit kan je het geluk hebben
    om al een datum op je flesjes te vinden van wat maanden oud.
    Het Trappistbier in mijn box is op fles gedaan op 17/12/2010 , bijna,bijna,bijna,een jaartje oud dus ik ga ze een achttal dagen laten rusten en er dan een paar verlossen van hun inhoud….!Groeten en santé !

  2. Jammer dat ik niet in Begië woon. Maar ik ga volgende week naar de Achelse Kluis. Misschien hebben ze daar ook wel een voorrrad Westvleteren ingekocht

  3. Als we de diverse berichtgevingen mogen geloven komen er in 2012 ruim 70.000 bouwstenen beschikbaar voor o.a. Nederland, dus nog een kans voor diegene die nu pech hebben gehad.

    De Achelse Kluis is zeer de moeite waard. Daar ben ik afgelopen zomer ook geweest. In het winkeltje is een groot assortiment en voorraad van bier te koop, waarbij mijn mond open viel en het water me in de mond stroomde. Of ze Westvleteren hebben betwijfel ik, toen in ieder geval niet.

  4. @Rini, drink gerust wat Achel, dat loont zeker ook de moeite !

    WW

  5. gisteren nog een 12 van 1994 en ene van 2003 gedronken. de oudste was iets zoeter, had zelfs iets meer schuim, dat evenwel snel verwenen was, dan de jongere. in ieder geval waren ze best nog lekker.

  6. Ik heb gisteren van mijn schoonvader een fles Westvleteren meegekregen. Hij had nog de aankoopbon liggen en blijkbaar had hij die gekocht in 1976, toen hij zelf nog een stuk jonger was dan ik nu…
    Zou dit nog drinkbaar zijn of is dit geëvolueerd naar een purgeermiddel ?

  7. Ondanks mijn bon ben ik er niet aan geraakt.Voor half 10 was het al uitverkocht in Lier..dus zolang aangeschoven voor niets.
    Colruyt hield zich niet aan voorwaarden.Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat sommige mensen tot 4 verpakkingen in hun karretje hadden ligge,n.
    Terwijl op de bo, staat 1 pakket per klant.Veel mensen waren boos.Als men zich aan de voorwaarden had gehouden had men heel wat meer mensen gelukkig kunnen maken

  8. Voorzichtig opendoen en proberen is de boodschap !

  9. Hey de quackeman … als ge dat boxke aanspreekt , zal ik eens zorgen dat ik ter plaatse ben 😉

  10. […] idee Edit: Hier zeggen ze dat het zelfs na 20 jaar rijping nog steeds een topper is, wel wat sterker en een beetje […]

Plaats een reactie